Na een zoektocht van tien jaar was dit de “kick-off” naar een wendbaar IT-systeem dat de operationele uitvoering kon stroomlijnen, klanten 24-uurs ondersteuning kon bieden en de administratie kosten kon verlagen.
"Eigenlijk wilden we het systeem tot op het bot uitkleden, zodat het alleen nog de financiële gegevens van deelnemers zou bevatten," voegt Schmidt toe. "Vanuit die basis hoopten we verschillende applicaties te ontwikkelen die los stonden van de kern en die functionaliteiten als stortingen, uitkeringen, simulaties, mailings en robotica konden verwerken."
PensionDanmark ging daarom op zoek naar een leverancier die de juiste technologie gebruikte om klantenrelaties naar de toekomst te transformeren.
Maar in plaats daarvan kwamen ze in aanraking met gevestigde leveranciers die bezig waren met het handhaven van "Business as Usual", zonder de gewenste innovatie ambitie om een IT-platform te realiseren dat aan de eisen van PensionDanmark zou voldoen.
Dat veranderde toen PensionDanmark het Deense fintech bedrijf Festina Finance ontmoette. Die deelde de visie voor een gestroomlijnd systeem waarbij de klant volledig centraal staat.
Wendbaarheid is core
Bij het sluiten van het partnerschap in 2019 was Festina Finance nog geen leverancier van core-systemen voor pensioenadministraties.
Maar dit vormde feitelijk een belangrijk pluspunt voor PensionDanmark; Festina Finance ging hierdoor niet gebukt onder specifieke use cases voor technologie of vaste ideeën over hoe pensioenen moesten worden beheerd.
Binnen haar totale expertise en ontwikkel capaciteit moest Festina Finance het systeem vanaf de de grond af opbouwen; vanaf management, developers tot en met bouwers.
"Omdat Festina niet werd opgezadeld met conservatieve praktijken of oude gewoonten, konden ze zich volledig richten op onze visie, het creëren van een cloud gebaseerd IT-landschap van individuele bedrijfsapplicaties", zegt Schmidt.
"Ze kennen de sector goed, en tijdens het project handelden ze snel en waren ze heel wendbaar in hun core competenties."
Een zakelijke speeltuin
PensionDanmark was op zoek naar een eenvoudig systeem, met cloudcomponenten waarbij de klant behoefte volledig centraal staat.
Dat heeft geresulteerd in een nieuw IT-systeem dat robots, automatisering en machine learning-algoritmen in staat stelt de verschillende klantgerichte taken uit te voeren.
Het kan digitaal maatwerk advies bieden voor de specifieke doelen en behoeften van elke klant en elk bedrijf. Onze klanten krijgen hiermee de beste service in de sector tegen lage kosten.
"We hebben een fantastisch uitgangspositie voor onze doelstelling om pensioenen nu en in de toekomst te beheren", zegt Schmidt. "Omdat de core in de cloud draait, kunnen we operations en development doen wanneer we maar willen, 24 uur per dag - het is een zakelijke speeltuin."
Een enorm voorrecht
Festina Finance heeft net als PensionDanmark een focus op openheid en innovatie en stelt de behoeften van haar klanten centraal bij alles wat zij doet.
De samenwerking heeft er ook in geresulteerd dat Festina Finance nu een belangrijke leverancier is van core syetemen voor pensioenadministraties. En daarbij is Festina Finance overtuigd van de mogelijkheden om nog meer innovatie binnen de sector te realiseren.
Festina Finance zal daarom het IT-systeem van Pension Danmark verder blijven ontwikkelen. Jesper Lauritsen, één van de partners bij Festina Finance, zegt dat de professionaliteit en betrokkenheid van het pensioenfonds ook sterk heeft bijgedragen aan het succes van deze 20 maanden durende ontwikkeling.
"Ze waren heel duidelijk en gedetailleerd in hun verwachtingen. Wij zijn trots dat wij hun future-proof administratie systeem hebben ontwikkeld," zegt hij. "Het is absoluut een voorrecht om samen te werken met een partner die zo'n groot vertrouwen in je heeft."